Jak rozpoznać, że dziecko miało kontakt z narkotykami?
Spis treści
Jak rozpoznać, że dziecko miało kontakt z narkotykami?
Page #
Page #
Wszystkie strony

Jeśli jesteś rodzicem nastolatka, prawdopodobnie nie raz nurtowało Cię pytanie, czy Twoje dziecko miało kontakt z narkotykami. Z pewnością masz wiele wątpliwości dotyczących narkotyków. Poniżej znajdziesz odpowiedzi na interesujące Cię zagadnienia: przeczytasz o tym, jak rozpoznać objawy zażywania narkotyków, jakie zmiany w wyglądzie lub zachowaniu dziecka występują po zażyciu konkretnego narkotyku, jak wyglądają poszczególne środki psychoaktywne oraz jakich potocznych nazw narkotyków może używać Twoje dziecko w rozmowach z rówieśnikami. Ponadto dowiesz się, gdzie szukać dalszych informacji, pomocy i wsparcia.

Nie jest łatwo być rodzicem nastolatka. Nie lada sztuką jest godzenie ról opiekuna, wychowawcy, przyjaciela i prawidłowe stawianie granic. Połową sukcesu jest już zrozumienie, że okres dorastania jest tak samo trudny dla dziecka, jak i dla rodzica.  

Etap adolescencji charakteryzuje się buntem, poszukiwaniem nowych doświadczeń. Dla nastolatka grupa rówieśnicza staje się najważniejsza i to rówieśnicy są dla niego autorytetami oraz wzorami do naśladowania. Podczas okresu dojrzewania młodzież w znacznej mierze zmienia swój sposób bycia oraz zachowanie. Młodzi upodabniają się do rówieśników, naśladują innych oraz chcą być traktowani jak dorośli. Rodzice w tej sytuacji mogą czuć się bezradni i mieć wrażenie, jakby dziecko wymykało im się spod kontroli. Pomimo że takie zachowanie dziecka może budzić niepokój, jest to naturalny etap rozwoju człowieka, przez który każdy z nas musi przebrnąć.

Jedną z największych obaw rodziców jest możliwość sięgania przez ich pociechy po używki - zwłaszcza narkotyki. Nie ma uniwersalnych, skutecznych oraz prostych rad, jak skutecznie uchronić swoje dziecko przed narkotykami. Jedno natomiast jest pewne: to, co może pomóc, to dobry kontakt ze swoim dzieckiem oraz podstawowa wiedza na temat narkotyków. Im większą wiedzę posiadamy, tym łatwiej przekonamy dziecko o szkodliwości narkotyków. Posiadając odpowiednie informacje, użyjemy bardziej trafnych argumentów, aby zniechęcić dziecko do sięgania po używki.

Etap dojrzewania jest bardzo burzliwy, dlatego nie należy reagować paniką na każdą, jednorazową zmianę zachowania naszego dziecka. Są jednak takie zmiany, które powinny zaniepokoić i których nie wolno zbagatelizować. Należy pamiętać o tym, że zmiana w zachowaniu jest ściśle powiązana z ilością zażytego narkotyku. Zmiana taka nie zawsze musi być widoczna. Najłatwiej jest nam rozpoznać, że dziecko jest pod wpływem jakieś substancji odurzającej, w momencie, gdy jego zachowanie w istotny sposób odbiega od tego, jak na ogół, na co dzień się zachowuje. Niektóre objawy są bardziej charakterystyczne, dlatego koniecznie zwróć na nie uwagę. 

Koniecznie zwróć uwagę na następujące objawy (zwłaszcza gdy występują łącznie):

  • przekrwione oczy, zwężone lub przeciwnie - rozszerzone źrenice, przewlekły katar
  • niechęć dziecka do rozmów, unikanie kontaktu z Tobą, kłamstwa
  • wagary, kłopoty z nauką
  • niecierpliwość, rozdrażnienie
  • oddalanie się od Ciebie, podczas gdy wcześniej mieliście dobry kontakt
  • Twoje dziecko jest na zmianę pobudzone i ospałe
  • dziecko sypia w dziwnych, nietypowych dla niego godzinach
  • znika niespodziewanie w ciągu dnia i unika rozmowy po powrocie do domu
  • ma nowych znajomych, których nie chce zapraszać do domu
  • wraca późno, często bez wcześniejszego uzgodnienia nocuje poza domem
  • ma nadmierny apetytu lub wcale nie ma apetytu
  • często mówi o tym, że narkotyki powinny być zalegalizowane
  • z Twojego domu znikają pieniądze oraz wartościowe przedmioty
  • w pokoju Twojego dziecka wyczuwasz dziwny zapach oraz znajdują się w nim różne przedmioty służące do zażywania narkotyków, np. fifki (szklane rurki), bibułki, folie aluminiowe itp.

Narkotyki psychostymulujące (amfetamina, kokaina, crack):

  • pobudzenie motoryczne
  • nerwowość lub nawet agresja
  • nienaturalna pewność siebie
  • po ustąpieniu działania środka występuje ospałość, zmęczenie, przygnębienie oraz ogólna niechęć
  • zaburzony zostaje naturalny dobowy rytm snu, dlatego pobudzenie oraz ospałość mogą przeplatać się, co w efekcie daje nienaturalny obraz zachowania.

Środki halucynogenne (LSD, grzyby halucynogenne)

  • silnie zaburzają zachowanie osoby będącej pod ich wpływem
  • dziwaczne, nieracjonalne, nierealne wypowiedzi
  • przy dużej dawce zażytego narkotyku dochodzić może do zaburzeń koordynacji ruchowej.

Środki z grupy opiatów (morfina, heroina)

  • nadmierne uspokojenie oraz senność
  • dłuższe pauzy w wypowiedziach
  • po ustąpieniu działania środka pojawia się nerwowość oraz niepokój.

Środki na bazie konopi (marihuana, haszysz)

  • ogólne pobudzenie
  • wesołkowatość oraz nadmierna gadatliwość
  • chaotyczność wypowiedzi
  • nadmierny apetyt.

Środki uspokajające (benzodiazepiny) oraz nasenne (barbiturany)

  • początkowo euforyczne pobudzenie
  • następnie nienaturalne przygaszenie, uspokojenie, senność
  • bełkotliwa mowa.